måndag 4 april 2011

Intervju med Johan Lindgren




Fullständigt namn: Johan Anders Lindgren
Smeknamn: Linkan
Max wattvärde: Tror jag mätt upp knappa 1300 någon gång, men det är inga stora siffror att skryta med...
Sämsta hotell du bott under tävling: En bunker från andra världskriget i Schweiz när vi var där med junior landslaget.
Så retar man upp Gurra: Kom till en tävling med skitig cykel och rör sedan om i verktygslådan på samma gång. Lätt att göra, men riktigt dumt(det har hänt att cyklister gjort det)
Lyssnar på: Om vi snackar musik så är det mina Spotify listor med mycket blandat. Oasis, Veronica Maggio, Salem al Fakir, Maia Hirasawa och givetvis Robyn som jag tycker verkar cool i sitt sätt att nå framgång.



Hej Johan!

Sitter du på ett hotellrum i Belgien och svarar på dessa frågor antar jag?


Har just kommit till Frankrike, Caen där prologen imorgon på Tour du Normandie kommer att gå.

Hur kommer det sig att du startade Trackcorner.se?

Jag tillsammans med två kompisar hade under en längre tid funderat över att starta ett eget märke med inriktning på fixed-gear. Men när vi insåg att det skulle behövas så stora volymer tyckte vi det var roligare att göra det lite mer småskaligt och gediget. Jag var ju intresserad av bancykling medan mina andra vänner kört mycket fixed på gatorna i Linköping och Göteborg tidigare, så det blev en klockren kombination. Tillslut så blev det jag och min kompis Kim som startade Trackcorner.se då vi helt enkelt saknade något liknande i framförallt Sverige. Vi tycker man ska kunna handla en produkt och sedan få den skickad senast dagen efter.

Intresset för fixie och allt som det innefattar, vart kommer det ifrån?

Mina kompisar Klas och Kim. Men jag gillar kulturen och stilen. Alla kör sin egen stil, retro look eller något mer modernt. Man kan se ut hur som helst men det är ok, bland landsvägs cyklister finns det så mycket måsten ibland vilket gör det hela lite löjligt och man glömmer bort att njuta av just cyklingen. Sticker ner på stan och tar en espresso, sitter och kollar på andra cyklister är fantastiskt faktiskt. Känslan på en fixed-gear är oslagbar.

Ni har sponsrat Sveriges egen Mr Obree, berätta lite om det projektet.

Måste säga att jag är sjukt imponerad av Christoffer Robin som helt enkelt har gjort en Obree kopia och bl.a. varit i Manchester och träffat "The flying Scotsman" och testkört sin cykel. Rekommenderar starkt att ni läser hans tråd på fixedgear.se. Vi har bara gett honom lite prylar för att muntra upp och visa att vi gillar sådana initiativ.

Din egen velodrom satsning, hur seriös är den?

Jag hade ambitioner om att komma utomlands och tävla lite under denna vinter, vilken jag misslyckades med. Mycket pga att jag inte hittade någon som kunde träna mig på de tekniska bitarna. Förhoppningsvis kommer jag under sommaren om ekonomi och tid räcker till försöka köra någon tävling för att sedan köra EM i höst. Som sagt, det gick inte lika lätt som jag hoppats på att tävla och träna utomlands men det är fortfarande ambitionen fast med ett års försening.

OS i London?

Blir nog väldigt svårt, isåfall ska jag köra riktigt fort i höst...

Hur mycket tid har du spenderat på YA arena under hösten/vintern?

Nästan varje vecka har jag varit uppe i Falun och kört. Så jag har mycket träningstimmar vilket gör att nästa steg kommer gå lättare. Är dock förvånad att inte fler elitcyklister utnyttjat chansen att träna där uppe.

Vilka fördelar kommer det ge dig som landsvägscyklist?

Snabbhet, styrka och framförallt teknik. Kolla på proffstävlingar vilka som är säkrast i klungan, alla kommer från bancykling.

Några lopp inplanerade i år?

Jag jobbar på det, men som sagt EM lockar.

Cervélo på banan också?

Givetvis, T3 som är deras värsting modell på bana. Snabb och kvick som få.

Banlandslaget är lite avsomnat just nu, vad tror du om framtiden för den?

Det känns som att någon cyklist måste ta tag i de första bitarna för att visa vägen för cykelförbundet och SOK. Jag tror dom är sugna på att få fram cyklister, men har kanske inte resurserna för tillfället. Jag hoppas kunna vara en ledstjärna.





Du har ju kört i CykelCity några år nu med många fina resultat, är du redo och sugen på att köra i högsta divisionen igen?


Det känns som jag har nivån, är mycket bättre cyklist nu än när jag var i Francaise des jeux där det ändå gick hyfsat bra. Mitt problem är kanske att jag trivs så bra med Team Cykelcity och livet hemma i Uppsala, vilket gör att jag inte alltid strävar mot att bli proffs som jag gjorde som yngre.

Du är ju fortfarande ung, vilka mål har du för ett längre perspektiv?

Jag skulle väldigt gärna vinna SM, det är något speciellt. Men annars lockar givetvis segrar utomlands som är något speciellt. Bancyklingen är något nytt och spännande som jag gärna vill gå vidare med.

Vad står närmast på programmet?

Tour du Normandie, GP Nogent-sur-Oise, GP Pino Cerami, Circuit des Ardennes.

Då önskar jag dig lycka till med de racen och framtiden, på återhörande.

Inga kommentarer: